United with Ukraine: Relacja!

Uczestnicy #UnitedWithUkraine wzruszyli jury polską odpowiedzią na Papers, Please, ugotowali barszcz, namalowali mural i podjęli się eksportu kwasu chlebowego.

Za nami United with Ukraine, pierwszy od dawna stacjonarny jam i pierwsza tego typu impreza w Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, którego działalność zainaugurował wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński.

W piątek (8 lipca) o godz. 18:00 na scenie pojawiła się Justyna Orłowska, pełnomocnik prezesa Rady Ministrów ds. GovTech. Jak tłumaczyła

„Dziś rano centrum oficjalnie wystartowało (…) To instytucja, która ma się opiekować sektorami kreatywnymi, a przede wszystkim polskim gamedevem. Zaczynamy bardzo specjalnym eventem, który przygotowaliśmy wspólnie z Departamentu Stanu USA”.

Orłowska pochwaliła się, że w imprezie bierze udział ponad 500 osób. Jak podkreśliła:

„Stworzoną one gry rozrywkowe, ale takie, które podkreślą przynależność niepodległej Ukrainy do wolnego świata”.

Głos zabrał także Daniel Lawton, dyrektor Grupy Zadaniowej ds. Ukrainy w Departamencie Stanu USA.

„Prezydent Biden często wspomina, że w obliczu rosyjskiej agresji Zachód prezentuje wspólny front. Polska, USA i nasi partnerzy współpracujemy razem, by wspomóc Ukrainę w walce o wolność. Gracze – jesteście częścią tej wspólnoty! A dowód zawiera się już w nazwie tego eventu”.

Następnie przemawiał Oleh Kuts, Charge d’Affaires Ukrainy w Polsce.

„Szanowna pani minister, szanowni państwo, drodzy przyjaciele. To dla mnie zaszczyt być dzisiaj tutaj w tym szczególnym momencie. Właśnie tutaj od początku inwazji znalazło schronienie 2,5 tys. obywateli Ukrainy. Bardzo dziękuję i doceniam, że to właśnie Polska od pierwszej chwili wspierała i pomagała Ukrainie. I robi to nadal. Polska jest liderem we wsparciu Ukrainy i Ukraińców”.

– podkreślił.

Gdy skończył przemawiać, Jakub Marszałkowski (Fundacja Indie Games Polska) ogłosił dwa tematy jamu:

1) Dziedzictwo kulturowe Ukrainy
2) Ekonomiczna i społeczna współpraca w Europie Środkowo-Wschodniej

Zmagania trwały do niedzieli (10 lipca). O godzinie 12:00 Marszałkowski oficjalnie zakończył część konkursową, by następnie zaprosić na scenę ukraińską kapelę folkową, której muzyka porwała zresztą uczestników i uczestniczki do tańca.

Pierwszym z finalistów okazał się The Sich od Kamila Maślanki. Tytuł (pol. Sicz) oznacza ufortyfikowany obóz Kozaków na jednej z wysp Dniepru.

Rozgrywka miksuje karciankę i strategię ekonomiczną. Jako lider społeczności mamy piętnaście minut na rozbudowę osady (Maślanka przygotował 20 budynków), zdobycie „punktów zwycięstwa” i zgromadzenie żywności.

Ready to cook some borsch? – zapytał nas litewski zespół w składzie: Mantas Banevičius, Kristina Kuosaitė & Martynas Šiškauskas. To prosta produkcja, w której wyprawiamy się do ukraińskiej kuchni, by przygotować tradycyjną zupę. Kiedy danie wyda nam się gotowe – podsuwamy talerz babci, by ta oceniła potrawę.

Kateryna Balyk, Maria Lelikova, Marta Vitos, Dima Herasymchyk i Max Poshkurlat zapraszają nas do The City of Mary, which does not exist. Ich przygodówka zabiera nas do Mariupola, gdzie 21-letni aktor postanawia poświęcić się pomocy humanitarnej. Wspólnie z małą dziewczynką mężczyzna stara się on przetrwać oblężenie ginącego miasta.

Point’n’clicka przygotował także duet Paulina Mołas & Patryk Szeląg. Ich Solstice dzieje się w Noc Kupały. Jako Svitlana poznajemy jedną z ukraińskich tradycji ludowych: aktywnie bierzemy udział w przygotowaniach do niej, a później uczestniczymy w obrzędach.

KBAC od Krzysztofa B., Macieja Maja, Adama Brola i Andrzeja Brola (muzyka: Eric Maryas) pozwala nam wcielić się w prezesa przedsiębiorstwa wytwarzającego kwas chlebowy. W prosty sposób wyprodukujemy trunek, zapakujemy go do ciężarówek i ruszymy eksportować na całą Europę.

Emilia Majewska, Jerzy Gab, Piotr Spychała, Ola Sieradzka i Piotr Patelski opracowali platformówkę Colors of Motanka. Trafiamy na Pryvitna Street, spokojną ukraińską ulicę, którą próbują wyburzyć develoboty, by postawić w jej miejscu parking. Nadzieją mieszkańców jest czarodziejska lalka (tytułowa Motanka), która zbiera pierogi i maluje na szarych blokach śliczny mural.

Tak, też nie do końca rozumiem, co się tu dzieje.

Hryvnia Stories wydaje się estetyczną gratką dla miłośników Monty Pythona (a w szczególności wyklejanek/kolaży Terry’ego Gilliama). Gra Michała Grzegórzka-Kiaszewicza i Kacpra Markiewicza pozwala nam w przystępny sposób (bo dzięki sympatycznym minigrom) poznać historię Ukraińców, których wizerunki zdobią tytułowe hrywny.

Rukavychka to – według legendy – rękawiczka zgubiona przez starego człowieka, która to z czasem stała się domem dla leśnych zwierząt.

Wcielamy się w ukraińskiego lista i Smoka Wawelskiego, którzy wspólnie starają się doprowadzić lokalną faunę do bezpiecznego schronienia. Oprawa jest inspirowana tradycyjnymi ukraińskimi rysunkami, a dominują w niej żółty i niebieski – kolory ukraińskiej flagi.

Za niezbyt intuicyjnym EEG: EASTERn European Games kryje się… bijatyka z jajkami w rolach głównych? Pisanki, wymalowane w ludowe wzory, potykają się na stadionie, a ich zmaganiom towarzyszy kurczęcy komentarz. Pomiędzy kolejnymi rundami możemy rozwinąć naszych „zawodników”, chociażby zwiększając grubość ich skorupek.

Wielu obecnych na evencie wzruszyła produkcja Mantisa Kozłowskiego, którego w warstwie muzycznej wsparł Bartek „Voyager” Dramczyk. Panowie przygotowali United We Stand, nieco inspirowaną Papers, Please narracyjną przygodówkę, która bazuje na prywatnych doświadczeniach Mantisa (po wybuchu wojny ów mocno zaangażował się w pomoc uchodźczyniom i uchodźcom).

Zaczynamy od wymiany wiadomości z koordynatorem. Następnie wczytujemy się w biogramy uciekających przed wojną osób oraz w ich specjalne potrzeby, wynikłe z traum, jakich doświadczyli podczas rosyjskiej agresji… Gra nie pozwala jednak na poczucie satysfakcji z niesienia pomocy, bo decydując się na podwózkę jednej z potrzebujących osób, musimy zostawić za sobą kilka innych, często potrzebujących pilnej pomocy medycznej.

Listę zwycięzców prezentujemy poniżej. Gratulujemy!

  1. Solstice
  2. Rukavychka
  3. B is for Borsch

Dodatkowe nagrody otrzymały United we stand („best empathy”), City of Mary („most meaningful”), EGG: EASTERn European Games („best multiplayer”), Colors of Motanka („most engaging”).