CreativeForge chce sprzedać Phantom Doctrine i Hard Westa

Warszawiacy spłacają długi i tworzą rozszerzenie Postala.

Sytuacja CreativeForge nie była wesoła. Autorzy raportu „Warszawska branża gier” przypominali niedawno, że Phantom Doctrine sprzedał się w ciągu pół roku w raptem 100 tys. egzemplarzy i że w 2017 spółka zanotowała 2,25 mln straty. (A rok później: ponad 870 tys).

Efekt? Na początku ubiegłego roku z czterdziestoosobowego studia odeszło 75% pracowników (w tym prezes, Kacper Szymczak), a firma jeszcze mocniej związała się z PlayWayem i zapowiedziała restrukturyzację.

Wygląda jednak na to, że nowa strategia (o której więcej zaraz) opłaciła się. W lutym CFG ma zakończyć pierwszy etap rzeczonej restrukturyzacji, a w przeciągu tygodnia całkowicie spłaci on swoje zadłużenie (sięgające 3 mln zł). Ponadto dowiedzieliśmy się, że w IV kwartale 2019 spółka zanotowała pewien zysk (40 tys. zł).

Na czym polega „nowa strategia”? Cóż, przypomnijmy:

  • Od czerwca 2019 powstaje Hard West 2 (grę opracuje zewnętrzne studio, Creative Forge otrzyma 50% zysków).
  • W lipcu developerski oddział CFG ogłosił prace nad House Flipper City, spin-offem popularnego (ponad milion sprzedanych egzemplarzy) symulatora remontów.
  • Z październikowej prasówki dowiedzieliśmy się, że Polacy nawiązali współpracę z Running With Scissors. Prezes Karbowski obiecał, że obie firmy „stworzą tytuł, o którym będzie naprawdę głośno”… a ponieważ w portfolio Amerykanów znajdujemy wyłącznie kolejne odsłony i dodatki do Postala, trudno nie dojść do zgoła oczywistych wniosków. (Które właśnie potwierdzono. Z informacji prasowej dowiedzieliśmy się, że chodzi o „rozszerzenie serii gier Postal”).
  • Również w październiku CFG utworzyło spółkę Ancient Games, w której ma 100% udziałów. Ma się ona zając preprodukcjami trzech tytułów, które powinny do nas trafić w 2020.
  • W styczniu obwieszczono zaś, że CreativeForge Games wyda dwa tytuły: Dunroga (dungeon crawler z minecraftową grafiką) oraz Hooligan Simulatora, które – podkreślono – nie wygenerują wielkich kosztów produkcji.

Wracając jednak do czasów nam współczesnych, prezes Karbowski ogłosił, że „prowadzi rozmowy” na temat sprzedaży posiadanych marek.

– Prowadzimy rozmowy z licznymi zespołami zagranicznymi, z którymi możemy nawiązać współpracę. Decyzje o produkcji kolejnych gier podejmujemy w oparciu o wyniki pre-produkcyjne. Jednocześnie koncentrujemy się na działalności produkcyjnej gier taktycznych i strategicznych oraz wydawniczej, zarówno gier z grupy kapitałowej PlayWay, jak również tytułów spoza grupy. W ramach realizacji założenia o maksymalnym wykorzystaniu aktywów spółki dążymy do odsprzedania niektórych tytułów, o ile będzie to opłacalne ekonomicznie. Obecnie prowadzone rozmowy dotyczą sprzedaży starych IP: Hard West i Phantom Doctrine.