Games for Impact: Białoruś, teorie spiskowe i LGBTQIA

Wystąpią główny doradca Swiatłany Cichanouskiej, twórca The Last of Us 2 oraz eksperci od fake newsów i reprezentacji mniejszości.

Wielkimi krokami zbliża się Games for Impact, festiwal gier zaangażowanych społecznie, którego współorganizatorem jest Fundacja Indie Games Polska, a jednym z patronów medialnych – PolskiGamedev.pl.

Pierwszego dnia zaproszeni goście będą debatować o korzyściach, jakie gamedev może mieć z współpracy międzysektorowej. Drugiego pomówimy o tym, w jaki sposób gry mogą wzbogacić system edukacji, a czwartego: przybliżymy widzom i słuchaczom pojęcia „accessibility” oraz „silver gaming”.

Najciekawiej – przynajmniej zdaniem niżej podpisanego – zapowiada się jednak dzień trzeci, poświęcony promowaniu demokracji i krytycznego myślenia. 10 grudnia Franak Viačorka, główny doradca Swiatłany Cichanouskiej, a także Andrew Maximov, który zasłynął stworzeniem algorytmu rozpoznającego twarze zamaskowanych agentów białoruskiej bezpieki, wdadzą się w dyskusję o grach opowiadających o reżimie Łukaszenki. Dodajmy, że w rozmowie weźmie udział także Andrew Maximovem, współtwórca hitów Naughty Dog (m.in. Uncharted 4, The Last of Us 2), a jednocześnie inżynier sztucznej inteligencji, wykorzystujący swe umiejętności do wspierania białoruskiej rewolucji.

Poza tym możemy liczyć na wystąpienie Mary Flanagan, wybitnej projektantki gier zaangażowanych, która opowie o tym, w jaki sposób gry mogą podważać uprzedzenia i stereotypy. Twórcy Get Bad News udowodnią, że kultura cyfrowa może służyć walce z fake newsami i teoriami spiskowymi związanymi z pandemią Covid 19. Z kolei Julia Kurowska (ex-CD Projekt Red, ex-Creative Assembly), Aleksander Borszowski (Draw Distance) i Mata Haggis-Burridge (autor Fragments of Him) podpowiedzą, jak nie sprowadzać mniejszości psychoseksualnych do roli tokena czy comic reliefu.

Dodajmy, że festiwalowi towarzyszyć będzie przegląd ponad 30 gier zaangażowanych społecznie podzielonych na kategorie Gaming the Archive (gry opowiadające o historii), Critical Gaming (gry polityczne), Games for Health (gry o zdrowiu) oraz Child’s Play (gry dla dzieci). W większości przypadków będzie można w nie zagrać, a także posłuchać twórców, którzy specjalnie z okazji festiwalu przygotowali nagrania, w których opowiadają o wymiarze edukacyjnym, społecznym, politycznym swoich produkcji, a także o wiedzy, na której się one opierają.

Po szczegóły odsyłam na oficjalną stronę festiwalu oraz jego facebookową grupę. Niezmiennie polecam również specjalny odcinek naszego podcastu „Polska w grze”, podczas którego rozmawiamy o idei festiwalu z Jakubem Zgierskim (FINA).