
Rząd federalny dokłada 125 milionów euro na niemiecki game dev
Projekt budżetu rządu federalnego Niemiec przewiduje znaczące zwiększenie środków na dofinansowanie gier, czego od dawna domagało się stowarzyszenie game.de – Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Gier.
O nowym wsparciu na gry w Wielkiej Brytanii pisaliśmy dosłownie chwilę temu (https://polskigamedev.pl/ponad-40-milionow-dolarow-dla-brytyjskich-tworcow-gier-wideo/), teraz czas na naszego zachodniego sąsiada. 26 czerwca do Bundestagu trafił projekt budżetu zakładający, że od 2026 roku na rozwój krajowego sektora game dev przeznaczane będzie 125 milionów euro rocznie. Nowe środki są zgodne z wyliczeniami stowarzyszenia game.de dotyczącymi poziomu finansowania potrzebnego do czasu wdrożenia dodatkowych ulg podatkowych dla branży gier, zapowiedzianych w umowie koalicyjnej.
Nowy rząd federalny, a przede wszystkim federalna minister ds. badań naukowych, odpowiedzialna za gry Dorothee Bär, działają zgodnie z zapowiedziami. Umowa koalicyjna nowego rządu federalnego wyznaczyła kierunek polityki wsparcia dla krajowego game devu. W ciągu zaledwie 50 dni, od politycznych deklaracji rząd federalny wyznacza jasne kroki i udziela dofinansowania. Środki mają ponownie zapewnić wzrost branży oraz stworzyć niezbędną przestrzeń do wdrożenia systemu dodatkowego finansowania opartego na ulgach podatkowych – również przewidzianych w umowie koalicyjnej.
Jeszcze w tym roku do niemieckiej branży gier trafi 88 milionów euro. Od 2026 roku kwota 125 milionów euro ma być przeznaczana dla deweloperów corocznie.
Zaproponowane rozwiązania na szczeblu federalnym, mają również za zadanie wyrównanie zróżnicowania potrzeb niemieckich landów, takich jak Bawaria czy Nadrenia Północna-Westfalia, które wcześniej wprowadziły regionalne programy wsparcia dla branży gier. Obecna współpraca federalno-regionalna ma w założeniu kompleksowo wzmocnić i ujednolicić wsparcie dla krajowego game devu, aby stworzyć zintegrowany ekosystem wsparcia dla branży na poziomie krajowym.
Ta decyzja to ważny i budujący sygnał, że Niemcy dążą do stworzenia warunków porównywalnych z międzynarodowymi standardami i chcą „szybko nadrobić zaległości w konkurencji między poszczególnymi regionami z których pochodzą gry” – mówi Felix Falk, dyrektor zarządzający stowarzyszenia. Podkreśla, że decyzja ta jest „kamieniem milowym” dla branży, ponieważ pozwala Niemcom szybko nadrabiać zaległości w międzynarodowej konkurencji z krajami takimi jak Kanada, Wielka Brytania czy Francja, które od lat oferują hojne wsparcie dla sektora gier. To stabilne finansowanie ma umożliwić długoterminowy rozwój sektora poprzez wspieranie większej liczby projektów, zwiększanie innowacyjności oraz przyciąganie talentów do Niemiec.
Stowarzyszenie game.de reprezentuje cały ekosystem gier wideo – od studiów deweloperskich i wydawców, przez organizatorów wydarzeń e-sportowych, instytucje edukacyjne, po inne podmioty związane z branżą. Stowarzyszenie współorganizuje m.in. gamescom, przedstawiciele game zasiadają również w instytucjach takich jak Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle (USK, organizacja ds. klasyfikacji wiekowej gier), czy Fundacja Kultury Gier Cyfrowych.