Ponad 40 milionów dolarów dla brytyjskich twórców gier wideo


Wielka Brytania uruchamia nowy fundusz wspierający rozwój rodzimego przemysłu gier. Brytyjski rząd przeznaczy na ten cel ponad 40 milionów dolarów (30 mln funtów), a także zobowiązuje się do utworzenia nowej Rady ds. Gier Wideo (UK Video Games Council) oraz krajowej sieci kompetencji w branży gier.

UK Games Fund rozszerza swoją działalność. Założony w 2015 roku fundusz miał początkowo za zadanie wspierać niezależnych i początkujących twórców, oferując im programy mentoringowe oraz pomoc zespołową. Początkowy kapitał w wysokości 4 milionów funtów szybko zwiększono. Dodatkowo utworzono program Tranzfuser, którego celem było poszukiwanie młodych talentów wśród studentów oraz nawiązywanie współpracy z uczelniami wyższymi.

Obecnie władze Wielkiej Brytanii zdecydowały się na znaczne rozszerzenie tego projektu. Fundusz stanowi część szerszego planu inwestycji w wysokości 380 mln funtów, których celem jest wsparcie szerzej rozumianych przemysłów kreatywnych w ciągu najbliższych trzech lat — przekazuje w komunikacie Departament ds. Kultury, Mediów i Sportu.

Nowo powstająca Rada ds. Gier Wideo w Wielkiej Brytanii, składająca się z przedstawicieli branży, będzie miała na celu zacieśnienie współpracy z rządem oraz wspieranie wzrostu sektora przemysłów kreatywnych. Według PocketGamer powstanie również krajowa Sieć Umiejętności Branży Gier (UK Games Skills Network), której zadaniem będzie identyfikacja i eliminacja luk kompetencyjnych.

Wieści o rządowym wsparciu z zadowoleniem przyjęła TIGA – brytyjskie stowarzyszenie branżowe twórców gier. Richard Wilson, dyrektor generalny TIGA, powiedział:
„Przemysł gier wideo tworzy wysoko wykwalifikowane miejsca pracy, jest nastawiony na eksport i wspiera wzrost gospodarczy w całej Wielkiej Brytanii. Wzmocniony UK Games Fund pomoże większej liczbie małych studiów się rozwijać, a finansowanie dla London Games Festival podkreśli pozycję stolicy jako jednego z najważniejszych klastrów gier w Europie”.

Rozszerzenie UK Games Fund, zwiększenie wsparcia dla London Games Festival oraz powołanie Rady ds. Gier Wideo były od lat postulatami stowarzyszenia. 

Plan sektorowy dla przemysłów kreatywnych obejmuje między innymi:

  • utworzenie Funduszu Rozwoju dla Obszarów Kreatywnych (Creative Places Growth Fund) o wartości 150 milionów funtów na wsparcie regionalnego wzrostu gospodarczego w ciągu trzech lat;
  • 9 milionów funtów na usprawnienie usługi doradztwa w zakresie karier w sektorach kreatywnych;
  • dodatkowe inwestycje w agencję UK Research and Investment, w tym 25 milionów funtów na program Creative Futures, który przewiduje utworzenie pięciu nowych laboratoriów badawczo-rozwojowych (R&D);
  • większe wsparcie ze strony British Business Bank dla firm kreatywnych, w tym studiów gier, w celu ułatwienia skalowania działalności.

Środki dodatkowe, przewidziane w Strategii Przemysłowej, obejmują m.in.:

  • wspieranie wdrażania nowych technologii oraz finansowanie innowacji w szkolnictwie wyższym;
  • poprawę dostępu do finansowania poprzez Innovate UK, British Business Bank, Narodowy Fundusz Majątkowy i UK Export Finance;
  • utrzymanie pełnego rozliczanie wydatków inwestycyjnych, ulg B+R oraz programu patent box (ulgi podatkowej przeznaczonej dla firm komercjalizujących własność intelektualną, głównie z opatentowanych produktów);
  • wspieranie wzrostu w obszarach miejskich dzięki strefom wzrostu przemysłowego i AI;
  • redukcję kosztów administracyjnych regulacji dla przedsiębiorstw o 25% do końca obecnej kadencji parlamentu.

Urząd ds. Konkurencji i Rynków (Competition and Markets Authority) otrzyma również zadanie wspierania wzrostu w ośmiu priorytetowych sektorach gospodarki.

Od początku działalności UK Games Fund wsparł ponad 250 projektów, które dzięki niemu mogły zadebiutować. Fundusz oferował granty dla studiów na wczesnym etapie rozwoju: do 30 tys. funtów na prototyp oraz nawet do 150 tys. funtów w ramach Content Fund.

Wśród gier wspartych przez fundusz znajdują się m.in.:

  • Rollerdrome (Roll7) – zdobywca nagrody BAFTA dla najlepszej gry brytyjskiej;
  • American Fugitive (Fallen Tree Games Ltd.);
  • projekty studia Glitchers, tworzącego „gry dla dobra”, we współpracy z Alzheimer’s Research UK.

Inne wspierane studia to m.in.:

  • Silent Games – twórcy EMPYREAL;
  • Cubit Studios – gra Infinitesimals, prezentowana na targach GDC w 2023 roku;
  • Huey GamesMechinus, nominowana do London Games Festival, studio otrzymało także grant w wysokości 235 tys. funtów z Creative UK Growth Finance;
  • Polygon TreehouseMythwrecked: Ambrosia Island, gra nagrodzona tytułem Best UK Indie na Develop Indie Awards 2025.

Na koniec warto wspomnieć o rządzie Walii, który na początku tego miesiąca przyznał sześciu niezależnym walijskim deweloperom łączną kwotę 1,15 mln dolarów (850 tys. funtów). Fundusz Games Scale Up Fund for Wales – pierwszy tego typu program w zdecentralizowanej części Zjednoczonego Królestwa – został uruchomiony na początku roku w ramach kampanii Creative Wales i UK Games Fund.