CHECKPOINT #4: Wiedźmin 4 to, Wiedźmin 4 tamto
GOG i 11 bit studios zwalniają, Lords of the Fallen 2 powstaje (w przeciwieństwie do Projektu 8). Manor Lords stawia mosty, Strategy Labs wznosi piramidy, a Bloober Team buduje hajp wokół Cronosa. Tymczasem Ubisoft wydał właśnie spin-off spin-offu spin-0ffu spin-offa. I to taki z NFT!
W przedświątecznym przeglądzie najistotniejszych wydarzeń tygodnia aż gęsto od wiadomości, które niekoniecznie są powodem do świętowania… Zacznijmy jednak pozytywną nutą:
***
- Rusza trzecia edycja „Programu Wsparcia Gier Wideo”, w ramach której krajowe zespoły mogą ubiegać się o wsparcie w wysokości od 20 do 400 tys. zł. Państwowy pieniądz popłynie na tworzenie prototypów oraz późniejszy rozwój builda „w zakresie zwiększania dostępności” (a więc dostosowywanie projektów do potrzeb graczy z niepełnosprawnościami i/lub lokalizację na języki obce). Aplikować możecie do 14.01 (pod tym adresem).
***
- Jak donoszą media, w Wiedźminie 4 pojawią się grafika oraz muzyka. Data premiery gry planowana jest na przyszłość.
- Żarty żartami, ale sami wyprodukowaliśmy na temat sześciominutowego zwiastuna artykuł na 22 tys. znaków.
***
- Dark Passenger, 30-osobowe studio założone przez weteranów CD Projektu (ale także byłych pracowników People Can Fly czy Flying Wild Hog) zabezpieczyło trzy miliony dolarów na pierwszoosobową skradankę dla wielu graczy, która ma się toczyć w uniwersum inspirowanym feudalną Japonią. (Nieco) więcej o projekcie przeczytacie na GamesIndustry.
***
- Potwierdziły się informacje z minionego tygodnia, powstający od 2018 r. Projekt 8 od 11 bit studios faktycznie gryzie piach. Prezes Przemek Marszał tłumaczy jego anulowanie „zmieniającym się otoczeniem rynkowym” i „problemami w kolejnych iteracjach”. Jak twierdzi: prace wystartowały „w zupełnie innych warunkach, kiedy gry narracyjne cieszyły się większym zainteresowaniem”.
11 bit studios zamyka Projekt 8. Informacja inwestorska: pic.twitter.com/U3cprAokwd
— Marcin (@gdansk_marcin) December 17, 2024
- Spółka planuje dokonać odpisu rzędu 48,4 mln zł oraz wdrożyć zwolnienia. Ich skala nie jest (jeszcze?) znana.
***
- A skoro już o redukcjach: CDAction.pl donosi, że objęły one także GOG-a. Z etatami pożegnało się ponoć 20-30 osób.
***
- Marek Tymiński obwieścił na X, że druga część Lords of the Fallen „przez sporą część roku” znajdowała się w pełnoprawnej produkcji (pracuje nad nią ok. 200 osób z amerykańsko-hiszpańsko-węgierskiego Hexworks). Tymczasem jej polski wydawca, studio CI games, rzeźbi Project Survive, o którym wiadomo tyle, że jest to pewien projekt, w którym będziemy musieli coś przetrwać.
***
- Bloober Team nadal grzeje się w blasku Silent Hilla 2, równocześnie starając się zaprószyć zainteresowanie nowym tytułem. Na razie jednak: dość nieśmiało. Ot, zapowiedziany niedawno Cronos: The New Dawn kusi nas w steamowym ogłoszeniu nowymi grafikami koncepcyjnymi.
- Pozostając w temacie Cronosa: reżyser gry Jacek Zięba udzielił wywiadu serwisowi GamingBolt. Z rozmowy dowiedzieliśmy się, że krakusi planują odcinanie kończyn à la Dead Space, acz systemowi walki bliżej jednak do Resident Evil, gameplay ma nawiązywać do Dark Souls, a w ekwipunku znajdziemy przedmiot sprawujący funkcję „trochę jak latarka w Alanie Wake’u”… Jak szło to przysłowie o kucharkach?
***
- Grzegorz Styczeń wyjechał z Los Angeles bez statuetek (jego Manor Lords miał szansę zdobyć podczas The Game Awards nagrody dla najlepszej strategii oraz najlepszego debiutu), ale broni bynajmniej nie składa. We wczesnodostępnym buildzie pojawią się wkrótce dwie duże mapy, system budowy mostów oraz mechanika nadwyżek magazynowych.
***
- Strategy Labs ogłosiło datę premiery Builders of Egypt. Budowniczymi piramid staniemy się 8 stycznia 2025 r.
- Nie od razu jednak Egipt zbudowano, wszak demo gry zadebiutowało w zamierzchłym 2020 r. Spodobało się ono wówczas na tyle, że na długo przed premierą pełnej wersji w grupie PlayWay uradzono wydanie dwóch spin-offów: Builders of Greece (który zdążył się ukazać, acz furory nie zrobił) i Builders of China (przemianowanego później na Nanzou: The Divine Court).
***
- W temacie spin-offów Francuzi z Ubisoftu wyprzedzają nas jednak o kilka długości! Spin-offem cyklu Far Cry jest Far Cry: Blood Dragon, który wrócił niedawno do łask dzięki swojemu spin-offowi, serialowi animowanemu „Captain Laserhawk: A Blood Dragon Remix”. Ten dostał właśnie spin-off Captain Laserhawk: The G.A.M.E., top-downego shootera z przewodnią rolą NFT.
- Sun Zi mawiał ponoć, że jeśli przysiąść nad rzeką dostatecznie długo, niesione prądem ciała wrogów same do nas spłyną. Gdy jednak czytam takie ogłoszenia, coś mi mówi, że szykujący się do połowów Tencent wcale nie będzie musiał długo czekać…
- Przypomnijmy, że dług netto Ubisoftu wzrósł do 1,4 mld euro, a kurs akcji spółki stopniał w ostatnim roku o połowę (zaś w ciągu pięciu lat: o 80%!). Analitycy coraz śmielej przewidują, że paryska korporacja może wkrótce ogłosić bankructwo.
***
- Jak już wiecie, podczas amerykańskiej gali The Game Awards chiński Black Myth: Wukong przegrał rywalizację o statuetkę gry roku z japońskim Astro Botem, co ogłosił wręczający nagrodę Belg Swen Vincke, prezes Larian Studios. Po imprezie wydany przez Lariana Baldur’s Gate 3 padł ofiarą chińskiego review bombingu, w czym – okazało się – spora zasługa tłumacza.
- Vincke rozpoczął swoje przemówienie na TGA poetycko: „Wyrocznia przepowiedziała mi, że gra roku 2025 trafi do studia, które…”, co jednak przetłumaczono jako: „Znam już rezultat konkursu na grę roku 2025”. Z kolei zdanie o „produkcjach, które nie są obliczone wyłącznie na zdobycie rynku” przełożono na: „sprzedaż gier nie jest ważna”. W efekcie część odbiorców z Państwa Środka pomyślała, że konkurs jest ustawiony, czemu postanowili dać wyraz.
***
- Filmowy Indiana Jones rozczarował, grywalny Indiana Jones to – twierdzą zgodnie krytycy – jedna z najlepszych gier roku. Oba wcielenia różnicuje jakość, ale łączy nikłe zainteresowanie; według SteamDB w akcyjniaka od MachineGames grało w szczytowym momencie raptem 12 tys. osób.
- Pewnie część z Was podnosi właśnie larum, bo przecież Indiana Jones and the Great Circle jest dostępne że Game Passie… Sęk w tym, że również w nim obecne Forza Horizon 5 (81 tys.), STALKER 2 (121 tys.), Outriders (125 tys.), Halo Infinite (272 tys.) czy Starfield (330 tys. graczy) zanotowały na platformie Valve mniej wstydliwe wyniki.
***
- Na sprzedaż Dragon Age’a: Straży Zasłony spuśćmy zasłonę milczenia. Zapowiedziany w 2018 r. rolplej rozszedł się ponoć w około milionie sztuk, choć niektóre źródła przebąkują nawet o 500 tys. Budżet niedoszłego hitu szacuje się z kolei na 150-250 mln dolarów.
***
- Trzęsienie ziemi w Cloud Imperium Games (znanym również jako: „ci goście od Star Citizena”). Jak twierdzi uznany dziennikarz Tom Henderson, na najwyższym szczeblu poleciały głowy. Zmiany w kierownictwie mają sprawić, że po 13 latach od zapowiedzi najdroższa gra w historii kiedyś się ukaże.
***
- Jeff Dean z zespołu pracującego nad Gemini zaprezentował w akcji eksperymentalną funkcjonalność, która pozwala nam przyjrzeć się, w jaki sposób AI „myśli” nad udzielanymi odpowiedziami. Okazuje się, że sztuczna inteligencja zdecydowanie nie ma ADHD: dzieli ona pracę na kilka mniejszych problemów, po kolei je rozwiązuje, a następnie sprawdza wyniki.
Another good example:https://t.co/yz0kULJ1Zm
— Jeff Dean (@JeffDean) December 19, 2024
***
- Sony zainwestowało ok. 330 mln dolarów w Kadokawa Corporation, właściciela Spike Chunsoft (Danganronpa, Dragon Ball: Sparking! Zero!), Gotcha Games Gotcha (RPG Maker) i FromSoftware (Elden Ring, Dark Souls). Następnie druga z firm potwierdziła, że ta pierwsza złożyła jej ofertę przejęcia.
***
- Jak donosi niezawodny Michał Król, w ramach Steam Awards szanse na wyróżnienie mają trzy polskie produkcje.
CZTERY nominacje dla #polskiegry w Steam Awards 2024!
🕹️Frostpunk 2 od @11bitstudios w kategorii „Najlepsza ścieżka dźwiękowa”
🕹️House Flipper 2 od @FrozenDistrict w kategorii „Usiądź i zrelaksuj się”
🕹️Silent Hill 2 od @BlooberTeam w kategorii „Najlepsza ścieżka dźwiękowa”… pic.twitter.com/sGpyq6udnr— Michał Król (@KrolMichal) December 19, 2024
- Ze Steam Replay dowiedzieliśmy się, że przy nowych (tj. wydanych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy) grach odbiorcy platformy Valve spędzili w 2024 r. raptem 15% czasu. Trzykrotnie większą jego ilość pochłonęły tytuły mające na karku od roku do sześciu lat, a pozostałe 37% – produkcje jeszcze starsze.
***
- W ciągu tygodnia Elon Musk zapowiedział nowego klienta poczty, został zbanowany w Path of Exile 2, dowiedział się, że w związku ze spotkaniami z liderami obcych mocarstw jego firmy czeka federalny audyt, wyzwał kanclerza Niemiec od „niekompetentnych głupców” i wezwał go do dymisji, otwarcie wsparł skrajnie prawicową Alternatywę dla Niemiec, niemal doprowadził do budżetowego shutdownu w Stanach, a jego SpaceX wyniósł na orbitę wojskowe satelity. Ja w tym czasie myłem okna.
***
„CHECKPOINT” chcemy tworzyć nie tylko dla Was, ale również z Wami. Jeżeli więc dostrzeżecie w sieci jakieś godne wzmianki newsy – nie wahajcie się nimi podzielić (propozycje przyjmujemy pod adresem: info@polskigamedev.pl).