CHECKPOINT 29 sierpnia: PayPal blokuje Steam, Ancient Forge z premierą, a AI zwiększa swoje znaczenie w produkcji gier


Problemy płatności PayPal na Steamie, zaraz obok dużego wydarzenia poświęconego polskim produkcjom. Ancient Forge z premierą nowej gry, w Chinach ma miejsce kolejna edycja China Game Developers Conference, a sztuczna inteligencja coraz szerzej wykorzystywana jest w game dev’ie.

PayPal blokuje zakupy na Steam w niektórych regionach. Valve poinformowało, że PayPal przestał obsługiwać zakupy na Steam w części krajów z powodu decyzji jednego z banków obsługujących płatności. Ograniczenia mają związek z trwającymi działaniami przeciwko grom z treściami dla dorosłych. Jak wyjaśnia Valve, problem nie leży po stronie samego PayPala, lecz banku, który zdecydował się wstrzymać przetwarzanie wszystkich transakcji Steam. Skutkiem jest brak możliwości płatności PayPalem w wielu walutach – wyjątkiem są euro, funt brytyjski, jen japoński oraz dolary australijskie, kanadyjskie i amerykańskie. Sprawa wpisuje się w szerszy kontekst presji ze strony operatorów płatności na platformy gier. Wcześniej Mastercard miało zaprzeczać, że ingeruje w treści na Steam, jednak według Valve to właśnie komunikacja Mastercard z bankami i procesorami płatniczymi doprowadziła do obecnych ograniczeń.

***

Premiera Hotel Galactic – Ancient Forge pracuje nad dopracowaniem gry po udanym starcie w Early Access. 24 lipca warszawskie studio Ancient Forge, znane z The Tenants oraz Glorious Companions, udostępniło we wczesnym dostępie swoją najnowszą produkcję – Hotel Galactic. Tytuł cieszył się dużym zainteresowaniem jeszcze przed premierą – demo zostało bardzo dobrze przyjęte, a gra zgromadziła ponad 200 tys. zapisów na wishlistach. Mimo nieprzychylnych recenzji na początku istnienia projektu, społeczność graczy aktywnie dzieli się opiniami, które pomogą dopracować finalną wersję gry. Większość opinii zwraca uwagę na kwestię optymalizacji. Ancient Forge natomiast uspokaja graczy oraz zapowiada dalsze wsparcie i wprowadzanie zmian do produkcji. 

***

China Game Developers Conference & ChinaJoy. W dniach 1-4 sierpnia, odbyło się China Game Developers Conference (CGDC) – jedno z kluczowych wydarzeń branży gier w Azji, organizowane równolegle ze strefą konsumencką ChinaJoy 2025 w Szanghaju. Wydarzenie skupia się na technologicznych i produkcyjnych nowinkach i modelach tworzenia gier, przyciągając setki ekspertów i firm z całego świata. Rynek chiński jest jednym z najbardziej dochodowych rynków game devu na świecie, wedle danych z lat 2023/24, zebranych przez China Audio-Video and Digital Publishing Association, przychody rynku gier online (głównie mobilnych/PC) w 2023 r. przekroczyły 300 mld yuan (~42 mld USD) i obejmowały 668 mln graczy. CGDC to wyjątkowa platforma do nawiązywania relacji B2B, szczególnie dla firm zainteresowanych ekspansją na rynek chiński. Już w poprzednich edycjach, przy wydarzeniu brało udział choćby 11bit studios.

***

Untold Tales włodarzem największego polskiego wydarzenia na Steamie. W ramach inicjatywy, trwającej od 4 do 11 sierpnia 2025, ponad 150 gier stworzonych przez polskich deweloperów wzięło udział w specjalnej promocji. To wyjątkowa okazja do globalnej prezentacji rodzimej branży gier, która nie tylko wzmacnia rozpoznawalność polskich tytułów, ale także podkreśla rosnącą rolę Polski jako jednego z kluczowych graczy na światowym rynku. Wedle danych przekazanych nam przez Untold Tales, wydarzenie przyciągnęło uwagę ponad 6,5 milionów użytkowników platformy Steam.

***

Na rynku gier mobilnych panuje niepewność? Do takich wniosków dochodzą przedstawiciele Ten Square Games, którzy w pierwszym półroczu miał skonsolidowane przychody na poziomie 181 mln zł, w tym okresie zysk netto przekroczył 47 mln zł. Ze względu na niepewność panującą na rynku gier mobilnych wyniki można uznać za zadowalające. Na poziomie skonsolidowanym, producent odniósł przychód netto w wysokości 181,09 mln zł wobec 198,12 mln zł przed rokiem. Zysk netto w okresie roku minionego wyniósł 39,96 mln zł. Zgodnie ze strategią spółki przedstawioną na początku roku TGS zamierza przeprowadzić przejęcia oraz rozwijać organicznie flagowe gry mobilne. W ocenie prezesa studia – Andrzeja Ilczuka – w 2025 r. obserwować można sytuację, w której rynek gier mobilnych znajduje się w formie przejściowej i panuje na nim niepewność.

***

Mark DeLoura dołącza do GDC jako dyrektor wykonawczy ds. innowacji i rozwoju. DeLoura, który od lat jest członkiem rady doradczej GDC, a także pełnił funkcję redaktora naczelnego w GameDeveloper.com i magazynie Game Developer. Jako dyrektor wykonawczy ds. innowacji i rozwoju, DeLoura ma za zadanie zapewnić, aby strategia GDC była „skierowana w przyszłość i głęboko powiązana z branżą, której służy”, gdy konferencja spogląda w stronę „nowej ery GDC”. Tak podaje portal GameDeveloper.com, stanowisko to zostało stworzone specjalnie z myślą o DeLourze, co może świadczyć o ambitnych planach dalszego rozwoju GDC.

***

Streamowanie jako marketing. Fińskie studio Remedy Entertainment zapowiedziało serię streamów, które dostępne będą na platformach YouTube oraz Twitch, w którym przechodzone będą od początku do końca produkcje studia. Dodatkowo, podczas streamów, możliwe będzie wygranie nagród oraz rozmowa z twórcami między innymi CONTROL, które pójdzie na tapet jako pierwsze. 

***

FYNG gamescom Show 2025. Na targach gamescom 2025, powrócił Find Your Next Game, organizowane przez grupę Webedia, w tym serwis GRYOnline.pl. Zaprezentowanych zostało ponad 40 tytułów, wśród wybranych pozycji znajdą się Anno 117 oraz Transport Fever 3. Na scenie pojawią się też twórcy Kingdom Come: Deliverance 2, Euro Truck Simulator 2 oraz polskiego The Blood of Dawnwalker. Co ciekawe to jedyna polska gra w programie wydarzenia.

***

Sztuczna inteligencja w game devie. Nowe badanie Google Cloud i The Harris Poll pokazuje, że aż 87% deweloperów gier korzysta już z agentów AI w swojej pracy, a 97% uważa, że generatywna sztuczna inteligencja przekształca branżę. Raport opublikowany 18 sierpnia, obejmował 615 deweloperów, głównie z USA, Korei Płd. oraz Skandynawii. AI wspiera m.in. testowanie i balansowanie mechanik, lokalizację treści oraz generowanie kodu. 89% badanych wskazuje, że AI zmienia oczekiwania graczy, a 62% mówi o powstawaniu nowych ról skoncentrowanych na AI. Choć deweloperzy wyrażają obawy o prawa własności i dane, 94% przewiduje, że w dłuższej perspektywie AI obniży koszty tworzenia gier i otworzy nowe modele biznesowe.

***

O inwestycje w sektorze game devu jest trudno, nie znaczy to jednak, że ich nie ma. Turecka firma Good Job Games ogłosiła pozyskanie 60 mln USD w rundzie finansowania Series A, co łącznie daje już 83 mln USD w mniej niż sześć miesięcy. Rundę współprowadziły Menlo Ventures i Anthos Capital, z dodatkowym udziałem Bessemer Venture Partners. Nowy kapitał zostanie przeznaczony na globalną ekspansję darmowej gry mobilnej Match Villains z gatunku match-3 oraz budowę silnej marki rozrywkowej opartej na społecznościowych doświadczeniach. Założyciel i CEO firmy, Ilker Ilicali, podkreślił, że pozytywne opinie graczy oraz wyjątkowe dane rynkowe wzmacniają pewność w sukces projektu i motywują zespół do dalszego rozwoju. Good Job Games deklaruje ambicję stworzenia najbardziej nowoczesnej i angażującej gry typu match-3, jednocześnie rozwijając firmę w kierunku marki globalnego zasięgu.

***

Gary Dauberman – producent i scenarzysta horrorów takich jak „Annabelle” czy „To”, zekranizuje „The Medium” Bloober Team. Wytwórnia Dauberman’a – Coin Operated – zdobyła prawa do ekranizacji gry, a obecnie trwa poszukiwanie scenarzysty oraz reżysera projektu. Prezes Bloober Team, Piotr Babieno skomentował decyzję o ekranizacji gry krakowskiego studia: „Adaptacja gier na filmy często wymaga pogodzenia wielu interesów, ale w przypadku The Medium mam głębokie przekonanie, że Gary jest dla nas idealnym partnerem. Od naszej pierwszej rozmowy wiedziałem, że nadajemy na tych samych falach. Każde kolejne spotkanie tylko to potwierdzało.” Na obecny moment nie są znane szczegóły premiery oraz obsady.