CHECKPOINT 28 kwietnia: Vendetta deweloperów z Neral Studios, nowe studio założyciela IO Interactive, polskie produkcje na The Triple-i Interactive


Branża przeżywa kolejne zwolnienia deweloperów, między innymi w studiach Developer Digital, Niantic, Mighty Yell. Silnik Unity 6 został zastąpiony w Chinach regionalną lokalizacją, a inne produkty Unity nie trafią już na tamtejszy rynek. Blue Ocean Games otwiera fundusz inwestycyjny, współzałożyciel IO Interactive zakłada nowe studio, a Dune: Awakening zalicza opóźnienie premiery.

Jesteśmy po The Triple-i Initiative 2025. Podobnie jak w zeszłym roku, event był pokazem gier bez gadania. Wspieranym przez twórców i wydawców gier niezależnych. Polską reprezentację w trailerach zasiliło grono twórców, którzy przedstawili zapowiedzi swoich produkcji:

  • The Alters, 11bit studios;

  • SacriFire, Pixelated Milk;

  • Timberborn, Mechanistry;

  • Moonlighter 2: The Endless Vault, Digital Sun (wydawcą jest 11bit studios).

***

Zwolnienia w Nerial. Wydawca Devolver Digital, zredukował zatrudnienie w swoich studiach zależnych o 40%. Cięcia te następują po wcześniejszej restrukturyzacji polskiego studia Artificer oraz Good Sheperd/Big Fan o ponad 50% w całym 2024 roku. Wydawca po ocenie odpowiedniego rozmiaru globalnej obecności w różnych regionach geograficznych, zmniejszył ogólną liczbę pracowników z 303 do 270 osób.

***

Zwolnieni deweloperzy jednak w miejscu nie stoją i część z nich znalazła się w zespole Vendetta. Jest to nowy na rynku wydawca, który wychodzi naprzeciw twórców z inicjatywą wspierania twórców niezależnych. Vendetta ma zapewnić profesjonalne i szerokie wsparcie marketingowe, w tym ustalenie strategii cyklu życia produktu czy aktywizację fanów poprzez media społecznościowe. W ramach startu, rusza cotygodniowy program Settle The Score. Niezależni twórcy mogą zgłaszać swoje gry, aby mieć szansę na wygranie reklamy ich produktu, o równowartości 150 dolarów.

***

Unity 6 zostało wycofane z Chin. Na miejsce silnika wprowadzono jego chińską lokalizację, o nazwie Tuanjie. Unity China oświadczyło, że: Unity 6 i kolejne wersje nie będą już udostępniane użytkownikom w Chinach, w ramach dostosowania mającego na celu zapewnienie deweloperom usług silnika gry bardziej dopasowanych do potrzeb chińskiego rynku. Wedle zapewnień twórców, poprzednie wersje (tak jak Unity 2022 LTS) będą nadal wspierane i utrzymywane przez Unity China.

***

Zwolnienia w Niantic. Po tym jak w marcu tego roku, Niantic został wykupiony przez Scopley (należącej do Savvy Games), zwolnionych zostało 68 pracowników studia. Jak zauważył serwis Game Developer, Niantic złożyło zawiadomienie w ramach kalifornijskiego programu WARN (Worker Adjustment and Retraining Notification) – procedury, która wymaga od pracodawców udzielenia 60-dniowego wyprzedzenia przed przeprowadzeniem zwolnień grupowych. Wedle CEO Niantic, Johna Hanke’a, zwolnienia są skutkiem wcześniejszej analizy struktury firmy.

***

Teyon zapowiedział RoboCop: Rogue City – Unfinished Business. Czyli samodzielny dodatek, do ciepło przyjętej produkcji krakowskiego studia. Premiera dodatku zapowiedziana jest na 17 lipca. Do tej pory, premiera RoboCop’a była największą premierą wydawcy gry, Nacon (Bigben Group), osiągając wynik ponad 435 tys. graczy, na dwa tygodnie po premierze.

***

Lords of the Fallen w wersji 2.0. CI Games, twórcy polskiego soulslike’a, udostępnili wersję 2.0 – odświeżoną, poprawioną, a przede wszystkim umożliwiającą zabawę w co-opie wersję gry. Mimo mieszanych opinii graczy na Steam’ie, twórcy nie poddają się, a w ręce graczy trafiła wersja umożliwiająca między innymi: crossplay, ulepszenia wizualne i techniczne, nowy system walki i poruszania się, a także pełne wsparcie trybu kooperacji, umożliwiając choćby wspólne śledzenie postępu.

***

Nowe studio współzałożyciela IO Interactive. Wombo Games, założone przez Janosa Flössera, oficjalnie zaczęło działać. Pierwszą grą duńskiego studia będzie Raiders of Blackveil, które trafi jeszcze w tym roku na Steam Early Access. Produkcja znajduje się w produkcji już od dwóch lat, a Wombo Games liczy obecnie 21 deweloperów, którzy wcześniej pracowali nad takimi seriami jak Hitman, Kane & Lynch, Just Cause czy Tomb Raider.

***

Zwolnienia tuż przed premierą gry. Studio Might Yell, wcześniej znane z takich tytułów jak: The Big Con czy Knight in the Attic, zwolniło nieokreśloną liczbę deweloperów. Jak tłumaczą przedstawiciele studia, miało to związek z dużymi kłopotami finansowymi studia, tuż przed premierą ich gry rytmicznej All Systems Dance.

***

Zwolnienia również w pododdziale Mety, Oculus Studios. Wypowiedzenia otrzymało ponad 100 deweloperów z działu Reality Labs. Jak podaje portal The Verge, Meta uzasadniła te decyzję „poprawą pracy Oculus Studios”. Wśród studiów objętych zwolnieniami, znaleźli się twórcy gry VR Supernatural. W lutym tego roku, nastąpiła również redukcja zespołu Sanzaru Games (Asgard’s Wrath). Na początku tego roku, Meta ogłosiła zamiar redukcji 5% swoich kadr w ramach „redukcji opartych na wynikach”, co miało objąć około 3600 miejsc pracy.

***

Hogo Games pozyskało 5 milionów dolarów w ramach inwestycji. Jak podał serwis Gamigion, inwestycji przewodziło Red Axe Games wraz z grupą inwestorów indywidualnych. Hogo Games zostało założone w 2022 roku przez CEO Ahmeta Çetinli i zajmuje się tworzeniem hypercasualowych gier mobilnych oraz gier na PC. Obecnie zespół liczy 11 pracowników.

***

Remake Resident Evil 4 sprzedał się w ponad 10 milionach kopii. Wynikiem pochwalił się Capcom, który z tej okazji opublikował poniższy film:

Poza symboliczną dla serii dawką absurdu, spostrzegawczy fani szybko wypatrzyli znaku, jakoby była to również zapowiedź Resident Evil 9. Wszystko za sprawą odwróconej cyfry IX, która widnieje na szyldzie, na końcu filmu. Jak dotychczas, Capcom poinformował o obsadzeniu stanowiska reżysera w nowym Residencie, grą zajmie się twórca RE7 – Koshi Nakanishi.

***

Dune: Awakening z opóźnioną premierą. Gra studia Funcom, oparta na prozie Franka Herberta, miała pierwotnie zadebiutować 20 maja. W poniższym komunikacie, twórcy informują o przesunięciu premiery na 10 czerwca, choć w grę będzie można zagrać już wcześniej. W dniach 9-12 maja odbędą się duże beta-testy gry, a w ręce graczy oddane zostanie pierwsze 20 godzin rozgrywki. Jak argumentują twórcy, decyzja o przesunięciu premiery, wynika z poprzednich beta-testów rozgrywki, które wymusiły na deweloperach poprawę rozgrywki.