CHECKPOINT #2: itch.io vs Funko Pop
Rosja twierdzi, że Stalker 2 pośle ukraińskich graczy na front, tymczasem OpenAI uczy się branżowych mediów, zaś Google prezentuje „generator gier”… Słowem: zapraszamy na kolejny przegląd tygodnia!
- Rosjanie nie ustają w walce z sukcesem Stalkera 2. Ichnia propaganda sfabrykowała i rozpowszechniła artykuł – pochodzący rzekomo z opiniotwórczego portalu Wired – podług którego GSC Game World zbiera za pośrednictwem gry dane na temat ukraińskich użytkowników. Ponoć studio planuje przekazać je rządowi w Kijowie, by ułatwić mu werbunek młodych mężczyzn.
- Jest to, rzecz jasna, prawda. Sęk w tym, że tzw. trzecia prawda tischnerowska.
***
- Słynący z zamykania własnych portali i magazynów Future Publishing (właściciel m.in. PC Gamera i TechRadar) ogłosił „strategiczne partnerstwo” z OpenAI, którego pierwszym efektem jest nakarmienie algorytmów artykułami z własnych zbiorów. Nazwa wydawnictwa brzmi z tej perspektywy cokolwiek ironicznie.
***
- DeepMind pokazał Genie 2, kolejną wersję swojego modelu do generowania trójwymiarowych gier na podstawie tekstowych promptów.
***
- Przedstawiciele branży przybyli do Sejmu, by wziąć udział w sesji podkomisji ds. innowacyjności i konkurencyjności gospodarki. To jeden z etapów konsultacji społecznych „Strategii cyfryzacji Polski”, nad którą pracuje rząd. Więcej piszemy o niej w tym miejscu.
***
- 11 bit studios pokazało nowy zwiastun The Alters oraz udostępniło demo gry na konsolach.
- Spółka ogłosiła także plany na sequel Moonlightera, indyczego hitu od Hiszpanów z Digital Sun. Podobnie jak w „jedynce” pokierujemy kupcem, który wpierw pozyska w podziemiach artefakty, by następnie sprzedać je z zyskiem co bardziej leniwym poszukiwaczom przygód.
- Pozostając jeszcze u „bitów”: wydawany przez spółkę The Thaumaturge od ekipy Fool’s Theory zameldował się właśnie na PlayStation 5 i Xbox Series X/S.
- Gratulujemy, życzliwie przypominając nasz artykuł nt. architektury w grze. Jak twierdzi jego autor, Jerzy Skarżyński: na drodze do wiernego odwzorowania przedwojennej Warszawy stanął tramwaj.
***
- Z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych Microsoft dodał nowe opcje mapowania przycisków do kontrolerów Xboksa. Gigant przypomniał także, że Call of Duty: Black Ops 6 i Diablo IV zawalczą podczas The Game Awards o miano „innowacji w dostępności”.
***
- Gala TGA odbędzie się w nocy z 12 na 13 grudnia, a w tegorocznych nominacjach aż gęsto od krajowych akcentów! Frostpunk 2 od 11 bit studios rywalizuje o miano najlepszej strategii z Manor Lords Grzegorza Stycznia, który ma także szansę na statuetkę za najlepszy debiut. Wydana przez „bitów” przygodówka Indika to kandydatka do tytułu najlepszej produkcji zaangażowanej, zaś Silent Hill 2 od Bloober Team ma szanse na zdobycie nagród w aż pięciu kategoriach!
- A skoro już o Bloober Teamie: właśnie opublikowaliśmy długi wywiad z prezesem studia („Piotr Babieno: Nie uczymy się na sukcesach”).
***
- Żeby jednak nie było nam za wesoło: polskie produkcje nie pojawiają się (i to chyba po raz pierwszy w historii!) w nominacjach do nagrody dla najlepszej gry indie, przyznawanej podczas Taipei Game Show.
***
- Niby Warhorse przyspieszyło o tydzień premierę Kingdom Come: Deliverance II (na 4 lutego 2025 r.)… choć jednak niby wyda grę szybciej, ujawnienie jej wymagań sprzętowych uświadomiło mi, że jeszcze długo w nią nie zagram.
***
- Trzy miliony złotych pozyskało w ramach publicznej oferty akcji Play of Battle, studio założone przez Jarosława Kotowskiego (prezes Noobz from Poland) oraz Jacka Bartosiaka, eksperta od geopolityki. Szkopuł w tym, że spółka liczyła na dwukrotnie większą kwotę.
***
- Z ostatniej chwili: Itch.io oskarża producenta figurek Funko Pop o bycie łobuzem!
I kid you not, @itchio has been taken down by @OriginalFunko because they use some trash „AI Powered” Brand Protection Software called @BrandShieldltd that created some bogus Phishing report to our registrar, @iwantmyname, who ignored our response and just disabled the domain
— itch.io (@itchio) December 9, 2024
***
„CHECKPOINT” chcemy tworzyć nie tylko dla Was, ale również z Wami. Jeżeli więc dostrzeżecie w sieci jakieś godne wzmianki newsy – nie wahajcie się nimi podzielić (propozycje przyjmujemy pod adresem: info@polskigamedev.pl).