
CHECKPOINT 12 września: PixelAnt znów niezależnym studiem, Ubisoft i 2K Interactive redukują etaty, a brytyjskie UKIE podejmuje współpracę z Tencetem
Zac Antonaci, były wiceprezes Kepler Interactive, objął stery nowego wydawnictwa Gambit Digital. PixelAnt Games wraca do niezależności, Ubisoft redukuje etaty i tworzy spółkę zależną z Tencentem, a Nintendo patentuje znaną mechanikę przyzywania postaci, co może zagrozić innowacyjności w branży. Netflix rozwija ekranizację pierwszego BioShocka. UKIE z Tencentem startują z drugą edycją Video Games Growth Programme, Dead Island świętuje 20 mln graczy, a Firaxis – mimo sukcesu Civilization 7 i dobrych wyników Take-Two – ogłasza redukcję etatów.
PixelAnt Games ogłosiło, że znów działa jako niezależne studio po kilku latach w strukturach Sumo Digital i Sumo Group. Polska siedziba, kierowana przez Pawła Rohledera i Adama Łasonia, będzie tworzyć własne IP i szukać nowych partnerstw, finansowania oraz możliwości wydawniczych. Czeski oddział pozostaje w Sumo. Studio otwiera nowy rozdział, m.in. przenosząc Cronos: The New Dawn na Nintendo Switch 2, a kolejne projekty są już w planach.
***
Zac Antonaci, dawny wiceprezes ds. wydawnictwa i marketingu w Kepler Interactive, objął stanowisko dyrektora generalnego nowego studia wydawniczego Gambit Digital. Antonaci pracował w Kepler przez ponad trzy lata. Do zespołu Gambit Digital dołączyli m.in. Chad Young (były dyrektor wydawniczy w Frontier Developments), Kevin Chancey (Purple is Royal), Christopher Chancey (były prezes ManaVoid Entertainment), Pascal Nataf (współzałożyciel Indie Asylum) oraz Kim Berthiaume (producentka i projektantka UX w BadRez Games). Gambit Digital to część ekosystemu Indie Asylum z Montrealu, skupiającego ponad 200 deweloperów z 18 studiami. Firma będzie wspierać publikację gier przez członków kolektywu.
W ofercie wydawniczej Gambit znajdą się m.in. shadow publishing, rozwój sprzedaży po premierze (wejście na nowe rynki, dodatkowe możliwości komercyjne) oraz wsparcie marketingowe.
Today marks the official announcement of Gambit Digital, a new publisher built by developers, for developers.
Headquartered in Montreal and part of the @IndieAsylumMTL collective, Gambit Digital was founded by studio heads and publishing leaders who share a simple vision: to… https://t.co/efQfIRlqRL
— Gambit Digital (@GambitDigitalX) September 9, 2025
***
Ubisoft redukuje etaty, aby zrobić miejsce na nową spółkę zależną, wspieraną przez Tencent. Oficjalny komunikat francuskiego studia pisał o strategicznej wartości restrukturyzacji części zespołu, głównie w sektorze produkcyjnym i wydawniczym. W ramach tego procesu część zespołów zostanie przeniesiona do innych marek i projektów Ubisoftu. Nową spółką kierują wspólnie Christophe Derennes (były dyrektor zarządzający Ubisoftu w Ameryce Północnej) i Charlie Guillemot (syn CEO Ubisoftu Yves’a Guillemota).
***
Nintendo patentuje mechanikę znaną od lat. 2 września, amerykański Urząd Patentów i Znaków Towarowych (USPTO), przyznał firmie Nintendo patent (nr US 12403397 B2), który chroni powszechną mechanikę rozgrywki, w której postać w grze może przyzwać inną, wspierającą ją postać w grze. Oznacza to, że gry wykorzystujące takie funkcje, jak opisane poniżej, mogą teraz naruszać prawa Nintendo. Jak podkreśla Games Fray, skutków dla branży gier nie można lekceważyć. Sytuacja może skłonić innych deweloperów i wydawców do składania podobnych wniosków patentowych, aby chronić inne powszechne mechaniki rozgrywki.
***
W ostatnim CHECKPOINCIE, pisaliśmy o nowej erze ekranizacji gier. Mamy już potwierdzenie ekranizacji Call of Duty i Phasmophobii, a teraz pora na filmową adaptację pierwszej części serii BioShock. Produkcja zapowiadana była już w 2022 roku przez Netflix, później dowiedzieliśmy się o cięciach budżetu na produkcję, a teraz wiemy już, że scenariusz jest w przygotowaniu. Reżyserią ma zająć się Francis Lawrence (znany z Igrzysk Śmierci), a za scenariusz odpowiada Michael Greenburg (Gwiezdne Wrota).
***
Brytyjskie Association for UK Interactive Entertainment (UKIE) nawiązało współpracę z Tencentem. Wspólnym projektem będzie organizacja drugiej edycji programu Video Games Growth Programme. Program ma na celu wsparcie komercyjne oraz kreatywne dla ambitnych studiów z Wielkiej Brytani. W pierwszym roku działalności program ukończyło 27 studiów, a w tym roku oferuje dwie ścieżki dopasowane do potrzeb firm: Accelerator track – dla wschodzących studiów, gotowych na pierwszy duży krok wzrostu oraz Scale-up track – dla ugruntowanych firm z dużym potencjałem rozwoju, chcących się dalej rozszerzać. We współpracy wezmą udział także Departament Biznesu i Handlu oraz firma doradcza Player One Consulting.
***
Dead Island 2 świętuje 20 mln graczy. Produkcja Sumo Digital oraz Dambuster Studios, sprzedała swój pierwszy milion kopii, trzy dni po premierze, do końca 2024 roku sprzedając 4 miliony. Mimo, że peak graczy, produkcja ma już dawno za sobą, to gra sprzedała się dobrze, przebijając barierę 20 mln graczy.
14 years ago Dead Island made its gory debut.
Today, Dead Island 2 has dragged 20 million Slayers into the sunny chaos of HELL-A.
The next outbreak? Dambuster is already drenched in the work.
The journey is far from over…#DeadIsland pic.twitter.com/W7CuHpK49r— Dead Island (@deadislandgame) September 9, 2025
***
2K potwierdziło redukcję etatów w studiu Firaxis Games, twórcy serii Civilization i XCOM. Nie podano liczby zwolnionych, jednak według portalu Game Developer restrukturyzacja może objąć dziesiątki osób – część z nich potwierdziła odejścia poprzez aplikację LinkedIn. Kierownictwo 2K tłumaczy cięcia koniecznością „restrukturyzacji i optymalizacji” pod kątem większej elastyczności, współpracy i kreatywności. Nie wiadomo, jak wpłyną one na najnowszy tytuł studia, Civilization 7, wydany w lutym tego roku. Redukcja nastąpiła mimo dobrych wyników finansowych spółki-matki – Take-Two Interactive, która w I kwartale roku fiskalnego odnotowała przychody netto „znacznie powyżej prognozowanego zakresu” do 1,42 mld dolarów w pierwszym kwartale 2026 roku. W 2025 r. pracę w branży straciło już ok. 4400 deweloperów.