CHECKPOINT 12 marca: zwolnienia w Autodesk, inwestycje w programy AI i skandynawski game dev


Na rynku dalsze zwolnienia w kolejnych firmach. Zmiany w administracji Stanów Zjednoczonych, uderzają w program wspierający walkę z dezinformacją. Twórcy Limbo chcą się sądzić, a Hideo Kojima przedstawia zapowiedź tegorocznej produkcji. Na horyzoncie wsparcie dla skandynawskiego game devu i nowy rekord Capcomu.

Ctrl+Alt+Disinfo anulowane. Kilka tygodni temu (https://polskigamedev.pl/global-game-jam-i-ctrlaltdisinfo/) przy okazji kolejnej edycji Global Game Jam, informowaliśmy o dodatkowym wydarzeniu, kierowanym głównie dla twórców zza wschdoniej granicy. Ctrl+Alt+Disinfo miało być wydarzeniem skupiającym twórców do stworzenia gier, które głównie poruszałyby temat dezinformacji – tego jak się przed nią chronić, jak nauczyć się krytycznego myślenia i zwiększyć sceptycyzm wobec treści propagandowych. 4 marca organizatorzy podzielili się z nami oświadczeniem, wedle którego wszelkie dofinansowanie (płynące głównie z Departamentu Stanu USA) zostało wstrzymane. Przyszłość projektu stoi pod znakiem zapytania.

***

Sprzeczka twórców Limbo. Choć sprzeczka to może za mało powiedziane, bo w grę wchodzą prawnicy oraz zastraszanie. Wszystko zaczęło się od posta, wrzuconego na Linkedin pod koniec 2024 roku, przez jednego z twórców Playdead – Dinniego Patti, który opublikował długi opis produkcji gry Limbo, wraz z nieautoryzowanym zdjęciem, należącym do drugiego twórcy – Arnta Jensena. Post został już usunięty, natomiast Jensen chce wyciągnąć konsekwencje. W ramach odpowiedniego zadośćuczynienia, żąda on 500 000 koron duńskich (ok. 73 tys dolarów) oraz grozi podjęciem czynności prawnych przeciwko Pattiemu. Sam Patti twierdzi, że wielokrotnie był zastraszany podjęciem kroków prawnych, a także nie chce przepraszać za to jaką ma przeszłość. Ostatnim razem, gdy [Arnt] próbował mnie zastraszyć, powiedziałem [mu], że to upublicznię”. Patti argumentował również, że odegrał „znaczącą rolę w budowaniu Playdead od podstaw. […] Beze mnie Playdead by nie istniało. To nie ego. To fakt”.

***

Hideo Kojima nie zwalnia tempa. Na wczorajszym pokazie SXSW 2025, zaprezentowano długi, bo 10-minutowy trailer Death Stranding 2: On The Beach. Jak przyszło na japońskiego wizjonera, trailer przepełniony jest patosem, symboliką, a całość została zrealizowana w sposób bardzo kinowy. Poznaliśmy również najważniejszych bohaterów sequela z 2019 roku. O tym dowiemy się już w tym roku, ponieważ podano też datę premiery – 26 czerwca 2025 r.


***

Respawn Entertainment anuluje swój niezapowiedziany projekt i zwalnia grupę pracowników. Informację o tym przekazał portal IGN. Wedle niepotwierdzonych doniesień, projekt miał być multiplayerowym FPSem i jest to właściwie trzeci projekt anulowany w studiu, na przełomie ostatnich lat. Pierwszym był Titanfall: Legends, anulowany przez EA w 2023 roku, w wyniku kiepskiego kwartału dla firmy. Drugim natomiast, był projekt pierwszoosobowego shootera w świecie Star Wars.

***

Inwestycja w narzędzia AI. Coraz więcej studiów inwestuje w swoje własne narzędzia AI, które mają pomóc przy tworzeniu gier. Taką decyzję podjął również niezależny deweloper z Niemiec – welevel studios. Na rozwój narzędzi AI, a także budowę zespołu, przeznaczyli już 5,7 miliona dolarów. Zgodnie z zapowiedzią studia będzie to narzędzie wprowadzające innowacje w budowaniu świata, zachowaniu NPC i generowaniu zadań, poprzez zaawansowane algorytmy, które dostosowują interakcje do każdego gracza. Ten system umożliwia adaptacyjne opowiadanie historii, w którym wybory graczy kształtują świat w nieoczekiwany sposób, zapewniając prawdziwie dynamiczne doświadczenie. Welevel studio pracuje nad swoim debiutem, który ma być grą AAA. Bez wątpienia jest to kierunek, który coraz częściej podejmowany jest przez duże studia. Swoje narzędzie Muse opublikował Microsoft, a Ubisoft Ghostwriter’a – narzędzie do narrative desingu.

***

Europejskie wsparcie dla nordyckiego game devu. Europejski Fundusz Inwestycyjny przekaże blisko 21 mln dolarów na wzmocnienie sektora game devu w Norwegii, Szwecji, Finlandii, Islandii oraz Danii. Wedle European Games Developer Federation, w 2022 roku, to właśnie Szwecja była siedzibą dla największej ilości studiów (939, via https://www.egdf.eu/2022-european-video-games-industry-insight-report/). Ilość zatrudnionych pracowników w branży również stopniowo się zwiększa, a całość sektora w UE wyceniana jest na ponad 20 mld dolarów. Kapitał zostanie przydzielony do grupy inwestycyjnej Behold Ventures.


***

Rekord Capcomu pobity. W poprzednim tygodniu informowaliśmy o bardzo dobrej sprzedaży Monster Hunter: Wilds, a dzisiaj informujemy o pobiciu rekordu studia. Ponad 8 milionów sprzedanych kopii w mniej niż 3 dni od premiery – takimi wynikami pochwalił się Capcom, tym samym produkcja stała się najchętniej sprzedającą się grą firmy w historii.

***

Zwolnienia w zamian za dalszy rozwój. Niedawno informowaliśmy o masowych zwolnieniach w Unity, teraz to samo dotknęło Autodesk i oprogramowanie Maya. Firma poinformowała o zwolnieniu 9% swojej kadry (ok. 1350 pracowników). Decyzje tę uzasadniono 3 argumentami: po pierwsze Autodesk zamierza przekształcić swoją organizację Go-To-Market (GTM), aby w pełni skorzystać z ostatnich zmian takich jak umożliwienie samoobsługi i wdrożenie systemu bezpośredniego rozliczania. Po drugie: zwolnienia były kluczowe dla rozwoju ich platformy, przede wszystkim – narzędzi AI. Po trzecie: zwolnienia były wymagane do pozostania na dalszym poziomie trwałej konkurencyjności, w obliczu globalnych zmian na rynku.