CHECKPOINT 4 marca: zamknięcie Monolith Productions i podsumowanie roku Epic Game Store


Zamknięcie Monolith Productions, podsumowanie roku wedle Epica, nowy projekt Reikon Games oraz sukces The Farm 51, upada kolejny producent gier VR.

Warner Bros Games zamyka trzy studia, w tym Monolith Productions. Anulowane zostały również projekty nad którymi pracowały obecnie studia. Oprócz twórców serii F.E.A.R. i Middle-Earth, zamknięte zostało również Player First Games i WB San Diego. Za kulisami upadku kolejnego studia podaje się przyczyny braku spełnienia oczekiwań finansowych oraz zmiana strategii firmy, która zacznie się skupiać nad większymi markami. Pod znakiem zapytania stoi również wykorzystanie patentu na system Nemesis

***

Reikon Games z nowym projektem. Twórcy gry Ruiner, prezentują zwiastun swojej nowej produkcji, Metal Eden. Będzie to futurystyczny FPS, którego produkcja przez długi czas stała pod znakiem zapytania. Reikon Games założony został w 2014 r. przez Jakuba Stylińskiego, Macieja Macha, Magdalenę Tomkowicz i Marka Roeflera, którzy wcześniej pracowali nad takimi projektami jak Wiedźmin, Dead Island czy Dying Light. Losy projektu Final Form stały pod znakiem zapytania, kiedy w styczniu 2024 r. studio zwolniło od 60 do 70 pracowników, co stanowiło połowę zespołu. Koniec, końców, produkcja wyjdzie i to już 6 maja!

***

Pięć minut VR-a przemija? W ubiegłym tygodniu decyzję o zamknięciu swojego biura przekazało studio Toast Interactive. Twórcy Richie’s Plank Experience oraz Max Mustard, już w listopadzie informowali o zwolnieniu 10 pracowników, w związku z trudnościami nad utrzymaniem dużego zespołu. Zwolnień niestety przybędzie, a jak informują na swoich social mediach twórcy – studio zajmie się dalszym rozwijaniem swoich wydanych produkcji. Niecały miesiąc temu o zwolnieniu 30 pracowników informowało również studio Fast Travel Games.

***

Nie żyje Viktor Antonov. Dyrektor artystyczny, odpowiedzialny za kultową produkcję Half-LIfe 2, zmarł w wieku 52 lat. Informację tę, potwierdził główny scenarzysta Valve – Marc Laidlaw. Antonov rozpoczął swoją karierę w 1997 r. pod skrzydłami Xatrix Entertainment, gdzie pracował między innymi nad Redneck Rampage czy Kingpin: Life of Crime. W 2004 r. przeszedł do Valve, gdzie został dyrektorem artystycznym wspomnianego Half-Life 2. W swojej karierze pracował również nad serią Dishonored, Falloutem 4, czy rebootem serii Wolfenstein. 

***

Epic Game Store podsumowuje 2024 rok. W oficjalnych statystykach, opublikowanych na stronie dystrybutora, czytamy, że baza użytkowników aplikacji wzrosła o 25 mln osób w stosunku do roku, co jest skutkiem wprowadzenia w ubiegłym roku aplikacji mobilnej Epic’a. Całość wydatków graczy na platformie również wzrosła, tutaj o 15% rok do roku, osiągając przeszło miliard dolarów. Spadły natomiast, o 18% w skali roku, wydatki graczy na nowe gry producentów innych niż Epic, osiągając 255mln dolarów.

https://store.epicgames.com/en-US/news/epic-games-store-2024-year-in-review?fbclid=IwY2xjawIsMoNleHRuA2FlbQIxMAABHWpLrGCvGSVXrLMhjjvIzJFmcHC-vvEhS8ZxbQtl1Le6B5wzUo1LGgn_2g_aem_UE880GE6VRYYbMrUzQjS0g

***

Druga najwyższa zebrana kwota na polską grę w historii jest sukcesem The Farm 51. Parę tygodni wcześniej informowaliśmy o dużym sukcesie startu kampanii na Kickstarterze projektu Chernobylite 2: Exclusion Zone. Teraz kampania crowdfundingowa już się zakończyła, zbierając budżet 195 290 euro co czyni to 205% zakładanego celu. Studio The Farm 51 pobiło tym samym wynik pierwszej części, a wyżej w rankingu pozostaje tylko Superhot. Gratulacje!

***

Chiński wydawca NetEase poinformował o zwolnieniu setek pracowników, anulował też projekty zachodnie jak i japońskich reżyserów, takich jak Suda51 (Grasshopper Manufacture) i Toshihiro Nagoshiego (Nagoshi Studio). CEO NetEase miał określić zachodnich developerów „lazy, entitled, slow and woke”. Od razu pojawiły się więc też pytania o Rebel Wolves i ich projekt – Blood of The Dawnwalker, ponieważ NetEase jest jednym z udziałowców. Strategia wydawcy, polegająca na ograniczeniu inwestycji w producentów nie pochodzących z Chin, jednak nie odbije się na pracach nad grą. Sytuację na swoich social mediach uspokoił Tomasz Tinc, dyrektor ds. wydawniczych studia. Z racji na to, że studio posiada pełną wolność kreatywną i w większości udziałów należy do Konrada Tomaszkiewicza, prace nad pierwszą częścią nowej sagi nie powinny zostać zagrożone.

***

Brutalna restrukturyzacja ma miejsce w Unity. Ogłoszona przez firmę, na początku 2024 r. strategia, jest coraz wyraźniej namacalna. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy, zwolniono ponad 1700 pracowników oraz zamknięto 23 biura. Dla porównania: pod koniec 2023 r., w Unity pracowało ponad 6,5 tys pracowników, w 57 biurach, w 19 krajach. Ostatnie doniesienia potwierdzają, że firma nadal będzie tnąć koszta i to nie koniec zwolnień. Jak twierdzi zarząd, działania firmy mają przynieść przede wszystkim reset portfolio.