CHECKPOINT 29 września: Techland uwalnia bestię, Bloober Team liczy zyski, UKIE koncentruje się na szkockim game dev’ie, a na rynku pojawiają się nowe wydawnictwa


Techland wypuszcza Dying Light: The Beast, UKIE tworzy Interactive Entertainment Scotland, Unity powołuje Radę ds. AI, a raport Ampere Analysis pokazuje, że seriale z gier potrafią niemal podwoić liczbę graczy. Na rynku pojawiają się nowi wydawcy, a CDPR pokazuje swoją nową siedzibę.

Światło ujrzało Dying Light: The Beast. Nowa produkcja Techlandu pozwala nam ponownie wcielić się w bohatera pierwszej odsłony gry z 2015 roku – Kyle’a Crane’a. Gra zbiera pozytywne oceny, na samym Steamie zyskując ponad 87% pozytywnych recenzji. Również na tej platformie, gra przyciągnęła do tej pory w swoim szczycie ponad 121 tys. graczy. Techland planuje już kolejne patche. Studio będzie musiało pomyśleć nad systemem QTE (quick-time event), które zbiera negatywne opinie wśród graczy.

***

Nowy australijski podmiot zasili krajobraz światowych wydawców. Midnighters – zostało założone przez czwórkę weteranów branży – Zea Wolfe (Massive Monster, Die Gute Fabrik), Jair McBain (Land & Sea, Lune Interactive), Aaron Oak (Zero Dimension, Funselektor) oraz Jacob Vincent (Funselektor, Wymac Gaming Solutions). Usługi wydawnictwa obejmują zarządzanie projektami, marketing, zarządzanie wydaniami, PR i rozwój biznesu. Midnighters zapewnia również całkowite lub częściowe wsparcie wydawnicze, oferując finansowanie z góry, w zamian za mniejszy udział w tantiemach, niż konkurencja. Wydawca obecnie współpracuje ze studiem Alien Cat x Nomo Studio.

***

Grupa Bloober Team osiągnęła w pierwszym półroczu 2025 r. 9,76 mln zł zysku netto przy przychodach na poziomie 45,79 mln zł. Wyniki te nie uwzględniają najnowszej produkcji studia – Cronos: The New Dawn. Gra miała premierę 5 września, a w ciągu 3 dni od jej wydania sprzedała się w nakładzie ponad 200 tys. kopii. W omawianym okresie spółka podpisała umowy dystrybucyjne na rynkach azjatyckich, obejmujące wcześniejsze produkcje oraz Cronos: The New Dawn. Zawarto również porozumienia z Skybound Game Studios (dystrybucja pudełkowa gry na PlayStation 5 w obu Amerykach), Bandai Namco (wydania pudełkowe i cyfrowe na PS5 i PC w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Australii) oraz Sega Corporation (rynek japoński i koreański).

***

CD Projekt RED chwali się nową siedzibą. Budynek ma być przystosowany szczególnie do produkcji nowej części Wiedźmina. Studio już kilka lat wcześniej postanowiło zbudować całe biuro od początku, a w tym roku widać już tego pierwsze efekty. Budynek zawierać będzie źródła energii odnawialnej, największą w Polsce zieloną ścianę, składającą się z ponad 40 tys. roślin, a każde piętro budynku, dedykowane będzie innej postaci z uniwersum Andrzeja Sapkowskiego. Efekty tej pracy, można zobaczyć we wpisie na blogu studia, a także przy materiale wideo, dostępnym na platformie YouTube.

***

Stop Killing Games tematem specjalnego panelu w Parlamencie Europejskim. Inicjatywa zapoczątkowana rok temu, dostępna w 32 językach, zebrała już ponad 1,5 mln podpisów. Swoje poparcie dla projektu złożył również między innymi wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego – Nicolae Ștefănuță, temat został również podjęty przez polską Komisję Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Jak możemy dowiedzieć się ze strony europosła Piotra Müllera, koordynatorzy Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, do której należy, zamierzają zorganizować na jego wniosek panel ekspercki w tematyce podejmowanej przez Stop Killing Games.

***

Brytyjskie stowarzyszenie UKIE, powołuje Interactive Entertainment Scotland – nową organizację wspierającą szkocki sektor gier. IES ma pełnić funkcję głównego przedstawiciela szkockich firm z branży gier, współpracując z rządem i lokalnymi instytucjami w celu tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju branży. Jako część UKIE, członkowie zyskają dostęp do specjalistycznej wiedzy i pełnego pakietu usług stowarzyszenia. Organizacja koncentruje się na rozwoju biznesu, przyciąganiu inwestycji do Szkocji oraz budowaniu kadr we współpracy z uczelniami. Szkocka branża gier rośnie w szybkim tempie – w 2023 roku działało tam 130 firm, podczas gdy w 2010 było ich zaledwie 15, a liczba zatrudnionych wzrosła z 1 045 do 2 125 osób.

***

Adaptacje telewizyjne gier wideo zwiększają liczbę graczy o średnio 140%. Nowy raport firmy analitycznej Ampere Analysis pokazuje, że seriale telewizyjne na podstawie gier wideo znacząco zwiększają liczbę graczy – średnio o prawie 140% (wzrost o 203% według danych Ampere), podczas gdy filmowe adaptacje podnoszą zainteresowanie średnio o 48%. Przykładem jest Fallout, którego serial na Amazon Prime po premierze w kwietniu 2024 roku zwiększył liczbę miesięcznych aktywnych graczy o 490%. Sprzedaż Fallout 3 wzrosła o 125%, Fallout 4 o 410%, a zakupy w aplikacji Fallout Shelter o 150%. Według Ampere Analysis adaptacje TV stają się coraz ważniejszym narzędziem przyciągania nowych odbiorców i reaktywowania dawnych graczy, a kolejne zapowiedziane produkcje (m.in. Call of Duty, Life is Strange) mają tę tendencję wzmocnić.

***

Twórca Vampire Survivors zakłada wydawnictwo Poncle Presents, by wspierać niezależnych twórców. Firma podkreśla, że nie działa jak tradycyjny wydawca – ma funkcjonować bardziej jako marka lub fundusz umożliwiający tworzenie gier. Poncle Presents stawia na małe, transparentne zespoły oraz uczciwe traktowanie graczy i deweloperów. Celem jest wspieranie projektów także po premierze, niezależnie od ich sukcesu, oraz unikanie praktyk charakterystycznych dla niektórych dużych wydawców, takich jak publikowanie niedokończonych gier. Jak dotąd wydawnictwo wypuściło dwa tytuły indie w cenie poniżej 5 dolarów – Kill the Brickman od Doonutsaur oraz Berserk or Die od Nao Games.

***

Unity powołuje radę ds. AI, by przyspieszyć innowacje produktowe. Twórcy silnika Unity ogłosili utworzenie AI Council – rady ds. sztucznej inteligencji, która ma przyspieszyć tempo i jakość innowacji produktowych w firmie. Inicjatywa pojawia się dwa miesiące po tym, jak Unity pochwaliło się sukcesami swojej platformy reklamowej opartej na AI – Unity Vector – po okresie zwolnień, zmian kadrowych i krytyki związanej z opłatą Runtime Fee. Rada ma łączyć ekspertów ze świata sztucznej inteligencji z liderami produktów Unity, by wspólnie kształtować rozwój narzędzi firmy. Pierwszymi członkami zostali Jia Li, współzałożycielka i prezes LiveX AI, oraz Julian Togelius, współzałożyciel modl.ai i profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Nowojorskim. Kolejni członkowie zostaną ogłoszeni w nadchodzących miesiącach.